7 účinných vyjednávacích taktik (nejen) pro asistentky

7 účinných vyjednávacích taktik (nejen) pro asistentky

,,20 procent dospělých žen (tedy cca 22 milionů žen) tvrdí, že vůbec nikdy nevyjednávají, přestože často považují metodu vyjednávání za velmi potřebnou a nezbytnou“ (zdroj: Women Don´t Ask, Linda Babcock). V profesích, kterým vévodí ženy, je důležité učit se, jak vyjednávat. Je to dovednost, která vám pomůže nejen ve vašem osobním životě, ale může zvýšit vaši hodnotu jako asistentky. Přinášíme vám několik tipů, jak vyjednávat a jak při vyjednávání vyhrávat.

Tip 1: Buďte lidští

,,Pokud se vydáte do války, bude to přesně to, co zažijete“. Vyjednávání není bitva; je to respektování potřeb všech stran se zaměření na dosažení vzájemné dohody. Jako asistenti či asistentky máte vysokou emoční inteligenci, takže tohle by mělo pro vás být snadné. Zaměřte se na výroky obsahující „JÁ“ namísto obviňujícího „VY“, abyste udrželi rozhovor bez podtónu vyhrožování a vyvarovali jste se negativní energii mezi zúčastněnými.· Při vyjednávání oslovujte druhou osobu jménem. Použijete-li během rozhovoru jméno dané osoby alespoň čtyřikrát, vygenerujete přibližně o 20% lepší výsledek. (Zdroj: How EAs Can Win Negotiations webinar on 12/2/16).· Pokud můžete, vždy zvolte možnost osobního setkání pro vyjednávání, zvýšíte tak svoji schopnost se skutečně napojit se na druhou osobou. Myslete na to, aby řeč vašeho těla byla vyrovnaná a nepůsobili jste chladně a nepřístupně. Nejen že tento postoj přinese pozitivní závan do celé komunikace, ale zároveň tím zajistíte, aby i váš šéf byl vnímán pozitivně.

Tip 2: Ptejte se, ptejte se, ptejte se! 

Je důležité nepředpokládat, že přesně znáte všechny detaily a rozpoložení druhé osoby. Používejte jak otevřené otázky, tak dotazy, které vám pomohou utřídit si potřebné informace. Tímto způsobem se nejen ukáže úroveň vašeho zájmu, ale zajistí, abyste zachytili co nejvíce informací o druhé straně, zejména pokud jde o jejich motivaci a omezení. Důvod číslo jedna, proč lidé neuspějí při vyjednávání, je to, že nekladou dostatečné množství vhodných otázek (Zdroj: How EAs Can Win Negotiations webinar on 12/2/16), takže stojí za to věnovat dostatek času jejich pečlivé přípravě. 

Tip 3: Buďte optimističtí a miřte vysoko

Pokud jste optimističtí a máte pozitivní očekávání, budete vždy úspěšnější – nejen ve vyjednávání, proto jděte do toho a chtějte prostě víc! Jak říká Ed Brodow, světoznámý autor knih, funguje to jako tzv. samo se naplňující proroctví. A naopak jsou-li vaše očekávání nízká, pravděpodobně skončíte s méně než žádoucím výsledkem. Jedním z příkladů může být například jednání o koupi auta pro vám blízkou osobu. Můžete vyjednat s prodejcem, aby jako bonus ke koupi přidal doživotní volné výměny oleje a upgradovaný stereo systém. Prostě chtějte vždy víc…

Tip 4: Zrcadlete Zrcadlení je technika, při které opakujete poslední nebo nejdůležitější 1-3 slova, která právě řekla druhá osoba. Tuto techniku ​​můžete využít nejen tehdy, je-li potřeba něco lépe vysvětlit a podat pro druhou osobu srozumitelnější formou. Ale můžete dokonce druhého přivést k tomu, aby sám od sebe změnil vyřčenou nabídku k vašemu prospěchu. Jedním z příkladů je opakování ceny, která vám byla sdělena („200 Kč za hodinu?“). Jednoduchým zopakováním sazby, můžete druhou stranu přivést k tomu, že sama od sebe cenu sníží, aniž byste o to požádali. Snadné, že? (Zdroj: Quora).

Tip 5: Dejte jasně najevo, že chcete, aby vyhrály OBĚ strany 

To by koneckonců mělo skutečně být vaším cílem. Pomůžete-li druhé osobě, aby se cítila spokojená, bude více nakloněná pomoci vám uspokojit vaše potřeby, což vám jako asistentce pomůže zazářit. Existuje několik taktických postupů, jak na to:

  • Používejte MEO (Mutually Equivalent Offers – vzájemně ekvivalentní nabídky). Pokud dáte druhé straně na výběr (z vámi předvybraných) možností, dáte jí pocit, že má moc! Například vyjednávání o platu. Řekněme, že byste byli rádi, kdybyste dostali plat buď 45 000 Kč s 20 dny dovolené, nebo 55 000 Kč s 10 prázdninovými dny. Nabídněte tedy obě možnosti a nechte si druhou stranu vybrat (Zdroj: How EAs Can Win Negotiations webinar on 12/2/16).
  • Nabídněte druhé straně něco, co vás nijak neznevýhodní, ale přinese vám to při vyjednávání výhodu. Nabídka z oblasti nehmotných služeb je skvělý způsob, jak toho dosáhnout. Propagace druhé strany na vašich webových stránkách? Proč ne! Vždy se ale ujistěte, že váš nadřízený s vaším krokem souhlasí a že ví o podmínkách, které z téo vzájemné spolupráce vyplynou.

Tip 6: Nespěchejte

Všichni to známe – deadliny jsou neúprosné a jejich dodržení je pro vašeho šéfa nezbytností. I přes to se vždy ujistěte, že tento tlak nebude mít vliv na vaše vyjednávání, protože trpělivost je v tomto procesu skutečně klíčová. Kdokoliv z vyjednávajících dá najevo, že je v časové tísni, je okamžitě znevýhodněn tím, že musí uzavřít dohodu dříve – i za cenu větších ústupků (Zdroj: Quora). A naopak…čím více času budete pro druhou stranu mít, tím lepšího výsledku dosáhnete, tím více kompromisů bude ochotná druhá strana udělat.

Tip 7: Praxe

Jak jsme již zmínili na začátku, vyjednávání je dovednost. A stejně jako u každé jiné dovednosti v životě – praxe dělá mistra. Pokuste se cvičit na menších situacích, jako například při rozdělování domácích prací s vaším partnerem. Projděte si cestu až k větším situacím, například při vyjednávání s dodavatelem kancelářských potřeb, abyste získali lepší podmínky na odběr zboží, které si objednáváte pravidelně.

Hodně úspěchů při vyjednávání! 🙂

Zdroj: https://www.tipsforassistants.com/single-post/2017/01/20/8-Negotiation-Tactics-for-Assistants

 Překlad: Zita Hájková