PROČ CHYBÍ PERSONÁL?

V cestovním ruchu stále chybí personál. Proč tomu tak je a jak danou situaci řešit, jsme rozebrali s Kristýnou Stokláskovou, profesionálkou, která má bohaté zkušenosti z oblasti hotelnictví a gastronomie, manažerského rozvoje i náboru pracovníků. „Pracovat oboru HoReCa není legrace, jsou to dlouhé směny, práce o svátcích, často základní mzda plus spropitné od hostů, kteří v Česku nejsou zvyklí moc dávat. Ale současně je nutné mít úsměv na tváři, vyhovět hostovi a splnit téměř každé jeho přání,“ říká Kristýna Stoklásková v rozhovoru pro Noviny nejen pro penziony.

Vystudovala jste obor Hotelnictví a turismus a v oboru HoReCa jste pracovala řadu let na různých pozicích.  
Začala jsem klasicky jako servírka už na střední škole na brigádách a v cateringu. Vyzkoušela jsem si 3 měsíce i práci pokojské. Ve 24 letech jsem začala pracovat jako provozní kavárny v obchodním centru Chodov a pak jsem dělala provozní hotelu nedaleko Prahy.

Dá se říci, že jste se profesně pracovala z nejnižší pozice až na vrchol. V čem vidíte základní problém, že v cestovním ruchu chybí personál, tzv. „nejsou lidi“?
Můj názor je, že obecně v tomto oboru je špatný přístup k zaměstnancům. Vžitý předsudek, že na servírku člověk nemusí být lumen, tak proč by je majitel zařízení měl nějak rozvíjet a také obavy majitelů, že zaměstnanci okrádají majitele.
Můj obrovský obdiv má síť Ambiente. Tam je osobní rozvoj zaměstnanců dokonalou ukázkou toho, že pak poskytují i služby na zcela jiné úrovni. Pracovat v tomto oboru není legrace, jsou to dlouhé směny, práce o svátcích, často základní mzda plus spropitné od hostů, kteří v Česku nejsou zvyklí moc dávat. Ale současně je nutné mít úsměv na tváři, vyhovět hostovi a splnit téměř každé jeho přání.

CELÝ ČLÁNEK >>ZDE<<