Šablona pro Zhodnocení roku 2023 - Jaký jsem měl/a rok?

9 způsobů, jak být nepostradatelnou asistentkou

9 způsobů, jak být nepostradatelnou asistentkou

Mnoho je solidních. Některé jsou skutečně vynikající. Ale jen některé – skutečně jen malé množství – jsou nepostradatelné. Zde je návod, jak je poznat.

Téměř každé posuzování výkonu hodnotí vlastnosti, jako jsou týmová práce, zaměření na detail, spolehlivost, kreativita, vedení – tyto dovednosti a atributy jsou v podstatě dány. Každý solidní zaměstnanec má tyto důležité – a poměrně snadno definovatelné – vlastnosti.

Faktem ale je, že někteří zaměstnanci jsou výjimeční. A někteří jsou ještě cennější – nejen výjimeční, ale dokonce nepostradatelní. Mají atributy, které se nenacházejí na škále hodnocení výkonnosti, ale přesto mají obrovský dopad na lidi kolem nich a zejména na výsledky společnosti.

Zde je devět způsobů, jak rozeznat zaměstnance, kteří jsou nejen skvělí, ale i nepostradatelní.

1. Nikdy si nepřivlastňují zásluhy

Lidé, s nimiž neradi pracujeme, mají tendenci být extrémně političtí: soupeří, manévrují, vždycky se pokoušejí vypadat lépe v očích druhých – především na úkor ostatních lidí. (Koneckonců, když já vypadám dobře a ty vypadáš špatně, tak jsem díky tomu přeci mnohem více v popředí, že?) Nepostradatelní lidé vědí, že nejlepší a ta pravá sláva se odráží opět jen ve slávě. Odstupují od záře reflektorů. Umožňují ostatním, aby si vychutnali zasloužené uznání za tvrdou práci. Umožňují ostatním získat chválu za dobře vykonanou práci. A hlavně získávají vlastní pocit naplnění z toho, že vidí, že ostatní obdrží veřejné uznání – protože to znamená, že každý vyhrává.

2. Vždy nejprve myslí, než začnou mluvit a jednat

Viděl jste někdy někoho hodit židlí, protože si myslel, že jeho pokyny nebyly dodrženy? Já ano. Viděli jste někdy někoho, jak rozcupoval zaměstnance na kousky za chybu, kterou – jak se ve finále ukázalo – neudělal? Já ano. Viděli jste někdy někoho mluvit nebo jednat bez přemýšlení – a navždy jste tak změnili váš názor na něj? Já ano. Nepostradatelní lidé okamžitě reagují na dobré zprávy. Reagují okamžitě na jim udělené uznání, blahopřání a chválu. Ale trvá dlouho, než se rozmyslí a rozhodnou se, jak nejlépe reagovat a jednat, když vzniknou problémy nebo se vyskytnou chyby. Vědí, že jejich slova a jednání zanechají trvalý dopad, takže dělají vše pro to, aby to bylo správné. Dokonce, i když se zdá, že se všechno kolem nich se momentálně děje jen špatně.

3. Dokáží dát ostatním pocit, že jsou chytřejší než oni sami

Znáte toho chlápka… Možná je to zaměstnanec, kolega nebo prodejce. Slyší nápad. Je to dobrý nápad. Je to skvělý nápad! A teď je to jeho nápad. Udělejte to jednou a lidé se na vás začnou dívat lehce skrz prsty. Udělejte to dvakrát a vězte, že přijde velké rozhořčení. Udělejte to třikrát a to je naposledy, kdy někdo někdy sdílí nějaké svoje nápady s vámi. Nepostradatelní lidé mají talent pro to, že dělají opak: dokáží prezentovat své myšlenky jako naše nápady. Když k tomu dojde, všichni pracujeme tvrději. Všichni pracujeme s větší smysluplností. My všichni máme pocit, že jsme součástí něčeho většího. A je velmi pravděpodobné, že takto uspějeme. 

4. Nikdy si neberou nic osobně 

Jistý francouzský diletant jednou řekl: „Jsem takový egoista, že kdybych měl psát o židli, najdu nějaký způsob, jak psát o sobě.“ Určitě i vy znáte ve svém takového člověka. Vidí sebe jako střed celého vesmíru, stojí uprostřed každého příběhu, který vypráví – a je vždy obětí každé nešťastné nebo negativní události. Zaměstnanec zmešká práci, protože je těžce zraněn? Zapomeňte na něj – podívej se, jaký nepořádek způsobuje vám i ostatním zaměstnancům! Dodavatelka má dítě a potřebuje změnit plánovanou schůzku? Zapomeňte na ni – neví snad, co to způsobí ve vašem denním plánu? Pro tento typ nepostradatelných lidí, je to, co se stane s někým jiným – bez ohledu na to, jak nešťastné nebo dokonce tragické to může být – triviální; co je nejdůležitější, je účinek, který má daná událost na ně a na práci kolem nich. Jediné věci, které lidé nepostradatelně berou osobně, jsou věci, které mohou udělat, aby zlepšily život ostatním lidem – protože cítí jako osobní povinnost zlepšit životy lidí kolem nich.

5. Vědí, že všechno zlé je k něčemu dobré 

Dostali jste se k velkému zákazníkovi … ale můžete jen myslet na to, jak těžké bude splnění všech jeho nových objednávek. Podařilo se vám najmout si programátorskou superstar, ale vše, o čem uvažujete je to, kolik vás to bude stát. Spojujete se s úžasným obchodním partnerem, ale jediné, co se vám honí hlavou je to, že ztrácíte kontrolu nad svým byznysem. Jednoznačná vítězství – v podnikání i v životě – přicházejí ojediněle. Dosažení něčeho úžasného (nebo dokonce jen trochu „cool“), to vyžaduje čas a úsilí, takže důvody k oslavám mohou být vzácné. Nepostradatelní lidé si uvědomují, že každý obrovský cíl je dosažen jedině splněním jednotlivých malých kroků najednou a správně cítí, že každý krok je příčinou oslav. Mají talent pro nalezení trochy slunce v každém temném mraku, protože vědí, že slunce je vždy, i když není vidět – prostě musíte být ochotni hledat. A když se podíváme, šíří tím tito neocenitelní lidé pocity optimismu a nadšení – něco, co je často nedocenitelné.

6. Poslouchají více, než mluví

Přerušení není jen hrubé. Když někoho přerušíte, to, co opravdu říkáte, je: „Neposlouchám vás, abych pochopil, co říkáte, jenom poslouchám, kdy najdu místo, kde vám mohu skočit do řeči a říkat si to, co já chci.“ Nepostradatelní lidé naslouchají víc, než mluví. Zaměřují se na to, co říkají ostatní. Dotazují, ale ne proto, aby byli chytří, ale aby lépe pochopili druhého. Dávají lidem okolo sebe pocit, že jsou moudří a respektovaní. A ti je za to milují.

7. Nikdy se aktivně nevyhýbají ocenění. Každý má rád chválu.

Ale někteří lidé chválu vyloženě potřebují. Někteří lidé potřebují neustálou pozornost. Potřebují konstantní ujišťování, že jsou inteligentní, schopní, zodpovědní, úspěšní. Ve skutečnosti potřebují vědět, že jsou chytřejší, schopnější a úspěšnější než všichni ostatní. Nepostradatelní lidé se o potvrzování své hodnoty od okolí nebudou starat. Dbají na to, aby sami o sobě cítili dobře. Jediné ujištění, které hledají, je to, co naleznou v zrcadle. Hledání vlastní hodnoty v sobě jim dovoluje vynaložit ušetřenou energii na povzbuzování, oceňování a podporování ostatních lidí – což z nich dělá úžasné pracovní partnery. A také to z nich dělá skvělé přátele.

8. Neklevetí

Někdy je opravdu těžké tomu uniknout a odolávat. Zkuste zjistit důvody, které vedou dotyčného k tomu, že řeší něčí chování za jeho zády- tím spíše, když se to týká třeba toho, zda Marcy chodí z Juanem z účetního oddělení. Takovéto rozhovory jsou opravdu zrádné. Bohužel lidé, kteří klevetí o jiných osobách, také pomlouvají nás a to už náhle není tak zábavné, jako mluvit o jiných, co myslíte? Nepostradatelní lidé se omlouvají a z rozhovorů klevetění raději odcházejí. Nemají strach, že ztratí pomlouvačův respekt – vědí, že někdo, kdo takto za zády pomlouvá jiné, stejně nerespektuje ostatní lidi. A pokud se sami rozhodnou podělit se o nějaké tajemství, mluví otevřeně o svých vlastních myšlenkách a pocitech. Tak to potom nejsou klepy. Jsou prostě opravdoví a sví – a my všichni máme rádi kolem sebe takové lidi, kteří jsou skuteční.

9. Dobře vědí, co všechno vědí 

Čím výše vystoupáme a čím více toho dokážeme, tím více je pravděpodobné, že získáme pocit, že víme všechno a tím pravděpodobněji si pak myslíme, že se musíte vyjadřovat ke všemu, co známe. Někteří lidé mluví mnohem víc než kdejaký tiskový mluvčí. Někteří lidé si myslí, že postavení nebo určitý „status“ automaticky přináší moudrost. A to vede k tomu, že ostatní lidi okolo sebe slyší, ale nevnímají a neposlouchají. Nepostradatelní lidé sdílejí své myšlenky skromným a nenáročným způsobem.

Už vědí, co všechno doopravdy vědí a znají. Zajímají se o to, co víte VY.

Autor: Jeff Haden 

Zdroj: https://www.inc.com/jeff-haden/9-ways-to-be-indispensable-that-never-appear-on-performance-appraisals.html         

Volný překlad: Zita Hájková

Kristýna Stoklásková
Jak Kristýna s oblibou říká, její obor jsou asistentky a online svět. Od roku 2016 má svůj vlastní projekt Šéfův svět a od roku 2019 je součástí S ÚSMĚVEM s.r.o., který od ledna 2022 řídí jako Marketingová ředitelka. Vystudovala obor Hotelnictví a turismus a následně získala v roce 2006 bakalářský titul v oboru Podnikání a Administrativa na ČZU v Praze. V roce 2020 vystudovala Vyšší odbornou školu publicistiky. Má bohaté zkušenosti z oblasti hotelnictví a gastronomie a manažerského rozvoje. Působila jako Office manažerka ve společnostech zaměřených na oblasti financí a obchodu. V roce 2014 jsem nastoupila do společnosti NeuroLeadership Group (NLG) na pozici Operations manager, kde zodpovídala za Operativu (Back office, HR, marketing a obchod) a Finance. Prošla tehdy koučovacími kurzy společnosti NLG a aktivně koučuje. V roce 2016 odešla z NLG a založila si své podnikání. Její specializací jsou asistentky. Jejich nábor do společnosti a následné zaučení. A hromadné kurzy pro asistentky, jak být nenahraditelná. V Marketingu s úsměvem pomáhá klientům s online marketingem a rozjezdem podnikání. Věří, že v Obsahovém marketingu je obrovská síla. Má tým 10 odborníků, SEO specialistku, manažerku sociální sítí, Analytičku, Copywriterku, Webmastera atd., kteří dělají svou práci srdcem a umějí si nazout klientovi boty.