Dvoudenní nový kurz Nenahraditelná asistentka 3.-4.12.

Mentoring na pracovišti – proč je pro firmy tak důležitý?

Vyšší sebevědomí, spokojenost i výkonnost. Mentoring pro podnikatele a jejich zaměstnance dokáže divy. Ale to jen v případě, že se správně uchopí. Pojďme se podívat na to, jaké výhody má mentoring na pracovišti pro firmy, jak by měl v ideálním případě probíhat a proč je stejně důležitý jak pro manažery, tak pro ředitele a jejich asistentky, na které se často zapomíná.

Mentoring na pracovišti

Organizace je tak silná a loajální jako její nejslabší článek. Vzdělávání a rozvoje proto na pracovišti není nikdy dost. Šéfův svět by proto neměl být jen o řízení věcí, procesů a lidí, ale také o jejich vzdělávání a posouvání. Kariérní růst je totiž hnacím motorem do další práce.

Zapojte proto do hry mentoring a uvidíte, že to na pracovišti bude vypadat úplně jinak. Pracovníci na nové pozici se rychle zorientují v novém prostředí, vmžiku se adaptují na nové podmínky a budou přesně vědět, co a jak dělat. Nic už se nebude dít stylem pokus-omyl.

Co je mentoring

Pro firmy představuje mentoring spojení zkušeného profesionála s bohatým repertoárem znalostí a vhledů s pracovníkem, který má zájem získat nové zkušenosti a vědomosti v oboru. Mentoring je pro zaměstnance skvělou příležitostí, jak na pracovišti zazářit.

Tento způsob vzdělávání se hodí pro různé profese a pozice. Mentoringové programy mohou využít ti, kteří se chtějí stát vedoucími, ti, kteří touží pouze prohloubit své znalosti, získat vyšší sebevědomí nebo ocenění svých kolegů či ti, kteří začínají novou kariérní dráhu.

Kdo je mentor

Jednoduše řečeno – člověk, který ví víc. Který v daném oboru nebo na dané pracovní pozici něco zažil, řadu věcí si vyzkoušel v praxi a dokáže a chce tyto znalosti předávat dál. 

A jak se vlastně pozná dobrý mentor?

  • Rád sdílí své zkušenosti a dává příklady z praxe.
  • Radí, jak postupovat v různých situacích a na co si dát pozor.
  • Je pro svého svěřence vzorem, kam je možné to dotáhnout.
  • Poskytuje užitečné zdroje informací nebo rovnou propojuje se zajímavý lidmi.
  • Motivuje, vzbuzuje důvěru a posiluje sebevědomí svého mentee.
  • Dává dostatek prostoru pro přemýšlení a nebojí se svěřit kompetence.
  • Umožňuje tvořit něco nového a přicházet s novými nápady.
  • Je to pozorný a empatický posluchač, který dává upřímnou zpětnou vazbu.

Mentoring vs. koučink. Mentoring znamená rychlé předání know-how za účelem získání pevné půdy pod nohama díky přísunu nových znalostí, rad a inspirace. Vedle toho koučink pomáhá spíše s postupným osobním rozvojem a profesním růstem krok za krokem. Kouč je proces, koučovaný je obsah, proto koučové mohou pomáhat s cílem, aniž by dané oblasti tolik rozuměli. 

Jak by měl mentoring probíhat

Základem je oboustranný zájem. Mentor by měl chtít předávat své zkušenosti a mentee by měl mít chuť se vzdělávat a posouvat dál. V opačném případě výsledek nebude nikdy uspokojivý a dost možná to bude jen ztráta času. Bez nadšení a odhodlání to nepůjde!

Postup v rámci mentoringu by měl být následující:

  1. Porozumění potřebám svého mentee.
  2. Definování jasných cílů a úkolů, zadavatelem mentoringu i menteem.
  3. Posilování silných stránek a plnění akcí z mentoringu.
  4. Průběžné předkládání výzev, které je potřeba překonat.
  5. Zhodnocení dosaženého pokroku.

Mentoring pro firmy je zásadní i z toho pohledu, že pracovníky učí přemýšlet pozitivně a najít řešení v každé situaci. Překonávání překážek s elegancí je příjemným bonusem mentoringu.

Jak dlouho mentoring trvá? Mentorský vztah na pracovišti trvá nejčastěji tři až šest měsíců.

Výhody mentoringu pro firmy

Proč by měl každý lídr řešit mentoring?

Nejnovější průzkumy říkají, že u zaměstnanců procházejících mentoringem se až o 50 % zvyšuje loajalita a chuť zůstat u stávající firmy. Pracovníci vnímají mnohem větší zájem ze strany svého zaměstnavatele a vedle toho roste jejich důvěra ve své schopnosti, což je dáno právě zásluhou jejich současné organizace. Proč by tedy takovou firmu opouštěli?

Proč je vhodný mentor externista? Je běžné, že zaměstnanci nechtějí své problémy řešit s kolegy nebo jinými lidmi z organizace. Bojí se, že by je považovali za neschopné a hrozil by jim vyhazov. Člověk zvenčí je proto skvělým přemostěním mezi pracovníkem a vedením.

Opomíjené pozice v rámci mentoringu

Mentoring je často určen především pro podnikatele a jejich zaměstnance. Obvykle se jedná o manažery, pracovníky na marketingovém, obchodním či distribučním oddělení.

Nicméně pro firmy jsou velmi důležitým článkem také asistentky ředitele. I když v tomto případě není cílem mentoringu přímo kariérní růst, nové znalosti mohou pro ředitele znamenat ještě schopnější „pravou ruku“ a pro samotnou asistentku posun na platovém žebříčku. 

Ještě lepší asistentka

Mentoring asistentky má pro ředitele význam hned ze dvou důvodů. Tato žena nebo muž si tím zvýší úroveň svých hard skills (technické dovednosti, cizí jazyky apod.) i soft skills (komunikace, vystupování na veřejnosti apod.) a vedle toho bude pracovat efektivněji už ze své podstaty, protože získá větší sebejistotu a nebude tolik pochybovat o každém své kroku.

Hledáte spolehlivou a schopnou asistentku? Nebo už asistentku máte a chcete ji dále rozvíjet a zefektivnit vaši vzájemnou spolupráci?

Kontaktujte Šéfův svět!

Šéfův svět propojuje manažery a asistentky už od roku 2016. Jeho středobodem je Kristýna, která byla dříve také asistentkou a nyní působí jako headhunter se specializací na administrativu, rozvíjí stávající asistentky, zaškoluje nové tváře a pro ředitele firem hledá ty nejlepší asistentky, které do jejich světa zapadnou jako dokonale padnoucí dílek skládačky. 
Kristýna má svou databázi osvědčených asistentek, realizuje nábory od A do Z, sdílí užitečné e-booky, nabízí mentoring asistentkám a organizuje kurzy, semináře a workshopy. Její schopnost objevit talenty a naučit je vše potřebné pro roli nepostradatelné asistentky dokazuje řada osvědčení a certifikátů získaných během její kariéry v personalistice.

Tagy:
Kristýna Stoklásková
Jak Kristýna s oblibou říká, její obor jsou asistentky a online svět. Od roku 2016 má svůj vlastní projekt Šéfův svět a v roce 2024 vznikl další její projekt Marketingový svět, agentura 10 freelancerů, kteří umějí dýchat za vaše firmy.