Kurz Nenahraditelná asistentka 25. 04. 2024

Pár otázek pro Kristýnu – v obchodním vztahu je důležitá důvěra

alena-ratajova

Alena Ratajová – Fenomén značky

Miluju tenhle rozhovor s Alenou. Alena Ratajová z Fenoménu značky.

Je to můj první rozhovor (19-9-2016) vůbec a je absolutně upřímný. Neskrývám nic, odpovídám jen pravdu a rozhovor je plný nadšení. Přenáším toto nadšení i do své práce, protože být užitečná v osobní i pracovním rozvoji asistentek a šéfů mě neskonale naplňuje. Rozhovor o tom, co je Šéfův svět. Jak vypadá „ideální“ šéf nebo „ideální“ asistentka. Existují i asistenti?

A: S Kristýnou jsme se seznámily přes naší společnou známou Moniku Nevolovou před pár lety. Mezitím se udála spousta změn a Kristýna teď nedávno spustila nový projekt Šéfův svět.
Kristýno, mohla bys trošku přiblížit, co konkrétně děláš a jak bys mohla podnikatelům a majitelům firem být nápomocná?

Založila jsem projekt Šéfův svět, abych šéfům ten jejich svět změnila a to trvale a k lepšímu.
Dělám „to“, že propojuji svět šéfa a svět asistentky. Vše je založené na mé praxi, protože v obou rolích, to znamená v roli šéfky i asistentky, jsem dlouhodobě byla. Navíc jsem certifikovaný kouč.
Pomáhám šéfovi a asistentce posilovat jejich vztah, budovat mezi nimi důvěru. Nastavuji s nimi proces pravidelné komunikace. Asistentku rozvíjím a předávám jí celé své know how, tím pádem se šéfům uvolňují kapacity na věci, ve kterých jsou nezastupitelní. Asistentka je po mém mentoringu a koučinku samostatná a není nutné ji neustále kontrolovat, umí si najít úkoly sama a hlavně je všechny odpovědně dokončuje. Zvládá proces prioritizace a celkově má radost ze své práce.
Moje služby může využít šéf, který je se svojí asistentkou spokojený a chce ji dále rozvíjet. Co si budeme povídat, nejlepší benefit od zaměstnavatele je další vzdělávání, osobní rozvoj.
Moje služby může využít také šéf, který asistentku nemá, chce vědět, v čem všem by mu usnadnila práci. To znamená, že mu ukáži v praxi, co v takové profesionální asistentce dřímá, pak mu ji pomohu najít a zaškolím ji.
Zároveň moje služby může využít sama asistentka, která se o Šéfově světě dověděla a přednese návrh na svůj osobní rozvoj samotnému šéfovi.

Jaké jsou představy tvých klientům o tom, jaká by měla být „ideální“ asistent/asistentka?

Představa „ideální“ asistentky je superžena, bytost, která je plně oddaná práci, vypadá dobře a nechce rodinu a přitom je ve věku, kdy ji rozhodně jednou bude mít. Ne dělám si legraci. Co je opravdu nejdůležitější je, aby si šéf a asistentka věřili, ale důvěra stojí úsilí a někdy není čas, dostatečně usilovat. To znamená, „ideální“ asistentka je důvěryhodná, pak také loajální, nelže. Je absolutně samostatná, úkoly dotahuje do konce a zodpovídá kompletně za ně. Umí udělat práci navíc, protože ví, že tím posouvá hlavně sebe. A po čase zná šéfovo přemýšlení a ví, čím mu udělat radost.

A naopak jaká je představa „ideálního“ šéfa?

„Ideální“ šéf je člověk, který se chová transparentně, nekřičí a zvládá své chování ve stresu. Jeho snahou je posouvat lidi kolem sebe, rozvíjet je. Jak říká Richard Branson, „zaměstnanci jsou na první místě, ne klienti. Když se šéf stará o zaměstnance, oni se starají o klienty.“
„Ideální“ šéf není jájínek. Ví, že spolupráce, férovost a upřímnost je důležitá.

Jaké jsou v současné době nejčastější požadavky zaměstnavatelů na asistentky? (zda chtějí úplně mladé bez zkušeností po škole,nebo zas naopak s x lety praxe, s jazyky atd..)

Já jsem měla asistentku bez zkušeností hned po maturitě a bylo to nejlepší rozhodnutí. Vychovala jsem si ji k obrazu svému, nemusela jsem nic odnaučovat, ani nic přeučovat. Ale někteří šéfové chtějí asistentku z praxí. Je to dost individuální. Chtějí slečnu, co jim takzvaně nějaký čas vydrží, ale i když třeba nebude mít v nejbližší době děti, neznamená to, že po roce a půl neuteče za svým snem a podnikáním. To bohužel nejde zaručit nikdy. Slýchám často: „chtěl bych, aby u nás byla minimálně 2 roky“ například. Pak existují motivační benefity, po půl roce, roce, po dvou letech apod.
Naopak třeba slečny a paní, co mají už odrostlejší děti, jsou také skvělé. Ale někdy vadí šéfům jejich věk, například 39let je číslo, které je děsí a já nechápu proč. Je to vše o domluvě, ale přijde mi, že ženy šéfky chtějí vždy, aby byla mladší než ony samy. Muži chtějí, aby dobře vypadala, ale ne zase natolik, aby je rozptylovala od práce. Je to někdy těžký kompromis.

Používá se sice výraz asistent, ale předpokládám, že tyhle pracovní pozice zastávají spíše ženy. Už si se setkala s tím, že by klient vyžadoval vyloženě muže asistenta?

Já jsem se s tím osobně nesetkala, statistiky říkají, že mužů asistentů je z celkového počtu 4%. Ale znám muže, který byl asistent 5 let a díky tomu a svým zkušenostem si teď postavil svoji firmu. Takže se to děje. A když se nad tím, díky této otázce, zamyslím, jednou bych tuhle situaci zažít chtěla, hledat osobního asistenta. Byla by to rozhodně výzva.

Co ty a komunikace? Jak jsi na tom?

Já a komunikace. Budu upřímná. Komunikace u mě souvisí se vztahy a já mám takovou vlastnost, že si ze začátku pouštím pomaleji lidi k tělu. Uvědomuji si, že na tomhle musím pracovat. Někdy to na někoho může působit až arogantně, ale já to opravdu nedělám úmyslně.
Ale jakmile tu stěnu zbourám, komunikuji bez problému. Ovšem je fakt, že mluvím, jen když mám opravdu co říci, nejsem omáčkář a nemám to ráda, něco říkat, jen abych nebyla zticha.
Hodně mě změnil kurz koučinku u NLG. Stoprocentně lépe naslouchám a nehodnotím. Beru člověku se vším všudy, takový jaký je. Lépe se ptám a celkově se o lidi více zajímám.
Mám sen, stát na pódiu a předávat lidem svoje poznatky o důvěře, stát se odborníkem na důvěru a vím, že musím pracovat na svém hlasu a vystupování.

Jak zvládáš různé networkingové setkání a přednášky? Jsi někdy nervózní nebo máš trému? (pokud nechodíš na networkingy, tak komunikace na akcích, které děláš,s klienty..)

Networkingy mám ráda. Už právě i tím adrenalinem, který cítím prvních pár vteřin, kdy o sobě mám mluvit. Ale v tomto roce (2016) jsem absolvovala kurz Lektora, kde byla i rétorika a navíc jsme měli nevidomovou trenérku, což mě opravdu posunulo a dalo mi sebevědomí v práci s hlasem.
Na schůzkách s klienty rozhodně raději mluvím o jeho potřebách a přáních, než o sobě. Nerada o sobě mluvím a chci to změnit. Můj příběh mě baví a je zajímavý.
Přednášky a Assessment Centra miluji. To, jak se napojíš na účastníky a ti pak vždy s něčím odcházejí. S naplněným očekáváním, novou myšlenkou, kterou budou uplatňovat v praxi…
A myslím, že tréma ke všemu patří, je to odraz toho, že ti na tom opravdu záleží.

Vzpomeneš si na svoje první networkingové setkání? / První důležitou schůzku s klientem?

Vzpomenu si na svůj první networking. Myslela jsem si tehdy, že můj příběh je fádní a průměrný, že se mi klepe hlas. To už se díky bohu neděje, ale stále ty první 3 vteřiny jsou nejlepší, ten adrenalin.
A moje první schůzka s klientem byla ještě, když jsem pracovala v NLG a na to si také vzpomínám. Totálně jsem ji pokazila, tím jak jsem byla nervózní a nebyla si jistá, tím co říkám a tím co vím. Jak říkám, člověk se stále učí.

Co si myslíš, že je pro úspěšné podnikání nejdůležitější?

Pro úspěšné podnikání je nejdůležitější chtít a dřít, překonat ty překážky ze začátku, protože tam vždycky jsou. Jít si za tím svým snem. Vymyslet to, v čem jsem nejlepší a umět to prodat.
Také je podle mě důležité, mít kolem sebe skvělé lidi. Protože je to jak na houpačce a někdy je potřeba pohlazení a povzbuzení.
A v neposlední řadě, mít nějaké peníze do startu. Protože ač se to nezdá, tak i ty první krůčky něco stojí a někdy je to ještě předtím, než přijde první klient. Abych byla konkrétní, tak z mojí zkušenosti například právník, call centrum, marketing (web, vizitky, e-book).

Co děláš pro to, abys byla úspěšná?

Napadají mě zvláštní věci, ale prostě nezahálím, ráno vstanu, nasnídám se, svléknu pyžamo, zasednu do kanceláře nebo jedu na schůzku, stále se vzdělávám, chodím na kurzy, čtu a snažím se myslet i na sebe, abych byla šťastná a odpočinutá. Přiznám se, že se to velmi snadno píše, teď například zase velmi zanedbávám cvičení a upřednostním vždy práci.
Pro mě je úspěch to, že dělám to, co mě naplňuje, čemu rozumím, že mám kolem sebe opravdu úžasné lidi včetně rodiny, kterým věřím a které mám ráda a vím, že je to vzájemné.

Máš nějakou praktickou radu pro podnikatele?

Moje praktická rada pro podnikatele? Tak asi, kdo se bojí, nesmí do lesa nebo kdo neriskuje, nevyhraje. Já se ze začátku taky bála podnikat sama, ale po čase mi to došlo. Hlavně se nebát a jít si zatím. Moje oblíbené heslo je „chceš to, máš to“. Takže pokud to opravdově chceš a uděláš pro to maximum, věřím, že výsledek je zaručen.

A moje poslední otázka na závěr: Co teď v nejbližší době chystáš?

V nejbližší době se chystám vydat e-book, co jsem napsala, do knižní podoby. Malá knížečka, 7 pravidel, jak zaškolit asistentku správně hned napoprvé. Budu ji dávat šéfům.
Také bych ráda do konce roku 2016 těchto 7 pravidel udělala formou animovaného videa.
A pak jsou na řadě přednášky živě, ale to až v roce 2017. Mám toho v hlavě teď víc, ale otázka zněla v nejbližší době :).

Kontakty:

Email: kristyna@sefuvsvet.cz

Telefon: +420 603 172 577

LinkedIN: https://cz.linkedin.com/in/kristyna-stoklaskova-b0a8b3a0

FB profil Šéfův svět: https://www.facebook.com/sefuvsvet

Web: www.sefuvsvet.czwww.asistentkaroku.cz 

Kristýna Stoklásková
Jak Kristýna s oblibou říká, její obor jsou asistentky a online svět. Od roku 2016 má svůj vlastní projekt Šéfův svět a v roce 2024 vznikl další její projekt Marketingový svět, agentura 10 freelancerů, kteří umějí dýchat za vaše firmy.